1990 Sweeney Todd

Premiere van succesvolle Engelse musical

Horizon overdondert met bloederige Sweeny Todd

Sweeny Todd, een musical van Stephen Sondheim, gespeeld door Theatergroep Horizon, gezien in een uitverkochte Vest te Alkmaar op 9 maart. Kostuums: Catharina van Beek, Judith van der Berg, Corrie Broersen, Anneleen Drent. Decor: Theo Breurken, Lucas Hikke, André Zentveld, Fons de Vré, Ber Boendermaker, Piet Eijlander. Muzikale leiding: Lucas Hikke. Vertaling en regie: Marc Smit. 

Jarenlang hebben producent Theo de Vré en mizikaal leider Lucas Hikke gehengeld naar de rechten. Ruim een jaar geleden gaf schrijver Stephen Sondheim zijn fiat. Het gevolg een Nederlandse en continentale(!) premiere, die wat decors betreft, zang en acteerwerk een topper is geworden. In het Ansterdamse Carée zou deze Egmondse musical geen gek figuur slaan.

Het intro zette vijdagavond de toon van de kappers-story direct stevig in de juiste, spanningsvolle hoek: overdonderende orgelmuziek en een ijzingwekkende fluittoon maakten duidelijk dat er in deze thriller geen zoete broodjes worden gebakken, geen liefderijke romances en geen zoetgevooisde melodieën te verwachten zijn. Het doek met daarop de tekst 'Het Bloed Theater' werd direct na dit 
angstaanjagende intro met een stevige ruk naar beneden gehaald. De door het koor gezongen ballade van Sweeny Todd kwam vervolgens even scherp over als het scheermes waarmee de in Londen teruggekeerde Sweeny kelen bruut bewerkte.

In het kamertje boven de pasteitjeswinkel van mevrouw Lovett wil de kapper zich wreken op rechter Turpin. Deze gerechtsdienaar heeft Sweeny verbannen. Zijn vrouw en dochter zijn door hem in het onheil gestort. Helaas is Sweeny's eerst klant een oude bekende. Hij snijdt hem de keel af en dondert hem in een kist. Sweeny's lot is dan bezegled. Voor een moord draait hij zijn hand niet meer om. Velen worden door hem vervolgens 'geschoren' en verdwijnen geheel fabrieksmatig in de pasteitjes van mevrouw Lovett, die het allemaal wel ziet zitten.

Vakmanschap 

Gerard Houtkoper als Sweeney Todd en Gré Olbers als mevrouw Lovett waren vrijdagavond een schitterend, 'bloeddoordrenkt' duo. Beiden acteerden de sterren van de hemel en zongen bovendien alsof ze al jaren niets anders doen. Gré Olbers acteerde met opvallend gedegen komisch vakmanschap. Haar creatie tilde een nummer als 'Mensenvlees' regelrecht naar ongekende hoogte. Houtkopers Sweeney was wat minder luchtig. en terecht. De tweestrijd waar hij zichtbaar meermalen in verkeert en het verleden dat hij met zich mee draagtm scherpen immers zijn karakter. De bijrollen waren ook sterk bezet. Michel Ferné als recher Turpin, Dick Zijlstra als zijn bode, Marcel Keyser als mevrouw Lovetts hulpje en de geliefden Johanna (Christa Lips) en Anthony (Marcel Ruis) waren in de meeslepende en beweeglijke regie van Marc Smit uiterst pakkende personages. Evenals de hoofdrolspelers wisten ook zij de pittige zangnmummers met élan af te werken.

Het uit metalen buizen bestaande vaste decor (loopbrug, trappen) omponeerde. Kleur en vorm schetsten een crimineel aandoend, duister wereldje dat perfect aansloot op de crime-story. Mevrouw Lovetts huisje en Sweeney's kamertje vormden een geheel. Het op wieltjes gemonteerde onderkomen diende praktisch iedere scêne verplaatst te worden, maar erg soepel verliep dat niet. De voorstelling liep daardoor zeker tien minuten uit. De kostuums waren opvallend kleurrijk (koor) en pasten naadloos in de musical. De vertaling van Marc Smit kwam over het algemeen gedegen over. De liedteksten vond ik wat statisch, weinig speels. Het Horizon-orkest o.l.v. Lucas Hikke verrichtte muzikale wonderen. De vele tegendraadse, uiterst moeilijke melodieën werden voortreffelijk uitgevoerd.

'Sweeney Todd', een musical van Stephen Sondheim, gespeeld door theatergroep Horizon. Gezien in een uitverkocht Vest te Almaar op 9 maart . Kostuums: Catharina van Beek, Judith van der Berg, Corrie Broersen, Anneleen Drent. Decor: Theo Breurken, Lucas Hikke, André Zentveld, Fons de Vré, Ber Boendermaker, Piet Eijlander. Muzikale leiding: Lucas Hikke. Vertaling en regie: Marc Smit. 

Aad Sonneveld