2003 & 2004 Jesus Christ Superstar

2003

Horizonsterren zingen in jubileumvoorstelling tot kippenvel

Gezien in Theater De Vest op zaterdag 12 april: de musical Jesus Christ Superstar, uitgevoerd door musicalvereniging Horizon. Regie Bert Schuiling, choreografie Marieke Oud, muzikale leiding Ton Rombout.

Staande ovaties hebben niet meer de betekenis die ze ooit hadden. Men staat tegenwoordig voor alles op in het theater. Verdiend of niet. Maar het spontane opstaan voor Horizon was zeer verdiend. Het uitgekauwde verhaal Jesus Chris Superstar werd door de musicalvereniging met zó veel verve op de planken gezet en door zulke talenten gedragen, dat het vier voorstellingen lang zeshonderd mensen tot kippenvel ontroerde. Prettig aan deze voorstelling was, dat de regie zich aan het gedateerde tijdsbeeld hield, het hippietijdperk van begin jaren zeventig waarin de musical werd geschreven. De blijheid en vrolijkheid (love and peace) straalde er vanaf. Het verhaal van de laatste dagen van Jezus werd door maar liefst 55 Horizonleden op de planken gebracht in fraaie kostumering en leuke choreografie.

Natuurlijk kan niet van iedereen verwacht worden dat allemaal even mooi kunnen zingen. Horizon is en blijft tenslotte een amateurvereniging. Ook mankeerde het her en daar aan de Engelse uitspraak in de kleinere rollen. Het waren dan ook vooral de grote rollen die imponeerden. Jop Steven had als Judas één van de – zo niet moeilijkste – partijen maar zong ogenschijnlijk moeiteloos zijn prachtige rol. Zo ook Maaike Mathot die als Maria Magdalena met onvergetelijke liedjes als ‘I don’t know how to love him’ de originele uitvoering overtrof.

2004

Reprise 'Jesus Christ Superstar' van Theatergroep Horizon succes

Vorig jaar werd over de vier jubileumvoorstellingen van theatergroep Horizon in de Vest de loftrompet geblazen. Vanwege dat succes werden afgelopen weekeinde drie reprisevoorstellingen gehouden van de musical 'Jesus Christ Superstar'. Zaterdagavond zat de grote zaal zo goed als vol - 610 personen - en die waren net als vorig jaar tot het laatst geboeid en ontroerd.

Regisseur Bert Schuiling zorgde voor een vlekkeloze professionele voorstelling. Een voorstelling waarin alle facetten perfect op elkaar waren afgestemd. Licht, geluid, speciale effecten als een rookkanon en de zelfmoord (door ophanging) van Judas, toneeldoeken die tussen de decorstukken doorzakten en stegen, de microfoons van de solisten; het werkte zaterdagavond storingsvrij. En bij het telkens verplaatsen van het toch wel ingewikkelde decor - geconstrueerd uit steigermaterialen - ging ook niets mis. Het publiek genoot van de solisten die perfect Engels zongen. Oscar Koch die, de rol van Jezus vertolkte, zong vol energie en paste feilloos de emotie aan de stemming van het nummer aan. En raakte een gevoelige snaar in de zaal. Gecombineerd met goed toneelspel. Al kun je - als je eenmaal aan het kruis hangt - niet veel meer doen dan hevig steunen.