2007 The Hired Man

Horizon overtreft zichzelf met 'The Hired Man’

Theatergroep Horizon met de musical The Hired Man van Howard Goodall op 25,26 en 27 mei in De Vest te Alkmaar. Choreografie: Marieke Oud en Paula Fleur. Muzikale leiding: Lucas Hikke. Regie: Marc Smit. Gezien de voorstelling op 26 mei.

De Britse componist Howard Goodall had een afkeer van de glamour-en-glitter-musicals zonder inhoud die een kwart eeuw geleden hun kop opstaken. Daarom besloot hij er zelf een te maken. Eentje zonder poespas, maar met een verhaal. Hij koos daarvoor de sociale roman ‘The Hired Man’ van Melvyn Bragg, die het armzalige arbeidersleven begin vorige eeuw beschrijft. Ook muzikaal gezien werd ‘The Hired Man’ een ander soort musical. Opzwepende melodieën vol ritmiek geven het koor choreografisch een vitale rol en de sterke solopartijen en duetten geven blijk van menselijke emoties.

Het spelen van een sobere musical als ‘The Hired Man’ lijkt simpel, maar niets is minder waar. Kleine foutjes worden dit keer niet verdoezeld door de bling-bling van kleding, decor en een ‘vette’ orkestratie. In ‘The Hired Man’ is men aangewezen op zichzelf. Dat betreft zowel het spel, de zang, de muziek als de choreografie. Horizon heeft er echter geen moeite mee om te bewijzen een dergelijke uitdaging aan te kunnen. Wat de theatergroep afgelopen weekeinde liet zien is misschien wel de beste prestatie die men tot nog toe heeft geleverd.

Meteen al tijdens de ouverture zet Horizon de toon voor de rest van het verhaal over de uitbuiting van arbeiders aan het begin van de vorige eeuw. Vol vuur worden melodieën en teksten over het voetlicht heen getild. De solisten zijn stuk voor stuk indrukwekkend. Geloofwaardig, goed van stem en – net als het koor – constant duidelijk verstaanbaar. Regisseur Marc Smit laat het hele toneel leven, behalve tijdens gevoelige verhandelingen. Dan laat hij, op de meest essentiële speler(s) na, het hele toneel bevriezen om de onderliggende emoties nog meer te benadrukken. Met een handvol perfect gedetailleerde decorstukken weet hij razendsnel een ander toneelbeeld te scheppen. Licht en rook spelen ook een belangrijke rol in deze productie, vooral in de scènes die aan het Westelijk Front zijn gesitueerd.

‘The Hired Man’ mag dan een sobere musical zijn, de manier waarop Horizon die soberheid tot een luister- en kijkspektakel omvormt, dwingt alle respect af.

Bob de Mon